Concentratie

Concentratie is voor veel kinderen een probleem. Bij alle aandachtspunten komt dit naar voren. Je mag dan ook niet, van deze kinderen, verlangen dat ze de hele les erbij zijn. Je moet per kind bekijken, op welk moment van de les ze er “optimaal” bij zijn. Dat is dan het tijdstip om alle onderwerpen, die van belang zijn, te  behandelen. Daarna kun je de kinderen aan het werk zetten, en nog wat persoonlijke aandacht geven.

Soms werkt het om ze tijdens het oefenen even apart te zetten. Ze hebben dan minder prikkels om zich heen, en kunnen op die manier beter presteren. We houden de stof kort en bondig, en herhalen dit regelmatig. Hier is een groot stuk empathie zeker op zijn plaats. Als een kind zich prettig voelt in de les,  bevordert dat de concentratie. Bij sommige groepen breng je de lesstof als een sprookje, terwijl je bij andere groepen zeer concreet te werk gaat. Ieder kind is anders, en dat maakt het werk juist leuk.

Als het op de les goed gaat, houdt dat nog niet automatisch in dat het thuis met het huiswerk ook lukt. We passen dit dan ook aan. Dit zit hem vaak in de tijdsduur van oefenen. Nooit te lang achter elkaar. Dit heeft toch geen zin, als de aandacht er niet meer bij is. Ook de “hoeveelheid” huiswerk kunnen we aanpassen. Zolang het kind het maar kan bijhouden. Gelukkig hebben we bij Rapido Typen de regel, dat ieder kind net zolang mag doorgaan met de cursus, zolang ze maar op eigen niveau hun best doen. Dit is niet in veel situaties van toepassing, maar het haalt vaak net even de druk van de ketel. Als ouder wil je graag een goed resultaat voor je kind. Door optimaal overleg, kunnen we hier gezamenlijk naar toe werken.