Voor kinderen met ADHD is blind typen best een zware inspanning. Ze moeten geconcentreerd en aandachtig in een les luisteren, naar wat de docent te vertellen heeft en dit ook nog uitvoeren. Beeldvorming is hierbij een belangrijk gegeven.
We proberen zo persoonlijk mogelijk op de behoefte van de desbetreffende leerling in te spelen. Empathie en rust zijn hierbij belangrijke eigenschappen.
Bij de meeste ADHD leerlingen is het in het hoofd vaak een warboel. Het ene moment zijn ze bezig met typen, terwijl ze het volgende moment met de quickstep de kamer door dansen. Onze belangrijkste taak is om zoveel mogelijk structuur hierin te creëeren. Dat neemt niet weg dat we ze af en toe even de benen laten strekken.
Deel thuis het huiswerk in kleine stukjes in, zodat de concentratie optimaal blijft. Het is verleidelijk voor ADHD kinderen om in het begin snel te gaan typen. Probeer dit zoveel mogelijk af te remmen, aangezien snelheid na verloop van tijd vanzelf komt. Op deze manier zullen ze foutlozer gaan typen. Veel overleg tussen docent en ouders is van belang, om dit in goede banen te leiden. Zo proberen we door middel van het opbouwen van een persoonlijke band de kinderen aan het werk te krijgen en te houden, aangezien dwang niet werkt.